“Saya tak redha vir4lkan video, jumpa saya minta maaf” – Imam Besar Masjid Putrajaya

Putrajaya: Imam Besar Masjid Putrajaya, Ustaz Ikmal Zaidi bin Hashim tidak meredhai perbuatan memvir4lkan video kononnya VIP mendapat layanan berbeza berbanding orang awam.

Dalam satu video secara langsung di akaun facebooknya pagi sabtu, Ustaz Ikmal Zaidi bin Hashim turut mendoakan pihak terbabit supaya diberi hidayah oleh Allah dan bertemu dengan beliau untuk meminta maaf.

“Dia (jemaah) dah lambat, dia tak nak balik, dia duduk depan pagar tu, dia duduk macam tu “Bagi lah bagi lah masuk, bagi lah masuk” Eh siapa nak masuk kau ingat apa? Lepas tu ambil gambar . Ha itulah perangai orang kita. Saya nak cakap saya tak redha benda tu. Saya doakan supaya orang yang buat ini dapat hidayah Allah. Tapi kena datang jumpa saya dahulu, minta maaf.”

Ustaz Ikmal Zaidi bin Hashim

Terdahulu beliau berkata jumlah kuota untuk solat jumaat bagi masjid Putrajaya adalah seramai 300 orang dimana 90% darinya (270 orang) adalah untuk orang awam manakala 10 % lagi (30 orang) untuk VIP.

Katanya lagi, kuota 10% itu diberikan adalah kerana masjid terbabit adalah masjid kerajaan, malah dibina bersebelahan dengan bangunan Jabatan Perdna Mnteri.

“Jangan marah saya, itu ketetapan, kita nak beri peluang kepada VIP, untuk penuhkan kuota 30 orang, (berjawatan) pengarah dan ke atas” katanya.

Tambah beliau, VIP 30 orang itu telah memberikan nama terlebih dahulu.

“Sudah ada nama dah pun. Itu untuk diorang . Itu hak dia. Yang lebihnya (270 ) untuk jemaah lain. Tapi dah dia lambat, dia tak nak balik” katanya lagi.

Sementara itu, Bernama melap0rkan Timbalan Mnteri di Jabatan Perdna Menteri (Hal Ehwal Agama) Malaysia Ahmad Marzuk Shaary meminta pengurusan masjid di Malaysia agar tidak membeza-bezakan layanan kepada individu atau kumpulan tertentu sebaliknya melayan sama rata jemaah yang hadir untuk menunaikan solat di masjid

Katanya, layanan ‘kayangan’ itu tidak seharusnya berlaku dan pihaknya sedang mengenal pasti lokasi seperti dalam video yang tul4r di laman soslal pada Jumaat (10 Sep).

“Pihak yang berhormat menteri agama sendiri telah pun meminta dan memohon penjelasan daripada pihak masjid khususnya di bawah kelolaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan insya-Allah dalam tempoh sehari dua lagi perkara ini kita akan selesaikan.

“Saya sendiri pun sebenarnya apabila ke masjid saya beratur, paling penting yang mahu ke masjid perlu pergi awal dan ambil tempat sesuai,” katanya.

Encik Ahmad Marzuk berkata selain memastikan S0P dipatuhi, pihaknya turut mengingatkan pengurusan masjid supaya mempunyai budi bicara dalam menentukan kehadiran jemaah dan tidak hanya melayani kumpulan tertentu.

Beliau berkata pihaknya sentiasa memperbaharu prosedur operasi standard (S0P) membabitkan kehadiran jemaah di masjid.

“S0P jemaah di masjid sekarang masih lagi terhad iaitu dengan hanya jumlah minimum. Kerjaan memandang serius perkara ini dan kita akan sentiasa memperbaharu S0P mengikut kesesuaian.

“Kadar jangkitan wab4k C0VlD-19 juga menjadi antara pertimbangan untuk kita perbaharui S0P bagi membenarkan lebih ramai jemaah dapat hadir ke masjid, namun paling penting sekarang kadar imuniti kelompok di negara ini perlu dicapai terlebih dahulu,” katanya.

Sebelum ini, tular video berdurasi 57 saat mendakwa ‘layanan dua drjat’ apabila mendakwa golongan tertentu diberi keutamaan untuk menunaikan solat Jumaat berbanding jemaah yang datang awal untuk beratur.

Dalam video itu, sebahagian jemaah dilihat beratur sambil membawa sejadah dan apabila VIP datang dengan menaiki kenderaan besar, pintu pagar utama dibuka untuk mereka. –

Netlzen Tidak Berpuas Hati Dan ‘Menyer4ng’ Masjid Putra Di FB

Walaupun penjelasan rasmi telah diberikan oleh Masjid Putra tetapi netlzen masih tidak berpuas hati. Rata rata menyatakan isv antara dua darjat ini tidak sepatutnya berlaku.

Jika rkyat biasa boleh datang awal dan menunggu oleh itu golongan VlP perlu turut sama.

“VIP tu patut datang awal la, baru adil, jaga la nama baik sendiri orang dah bagi kelebihan, tapi tunjuk la taul4dan yang elok, bukan tunjuk kuasa”

“Cuba tengok dalam video tu, golongan umur mana yg ramai? Dan lumrahnya, melentvr buluh biarlah dari rebungnya. KJ menteri KKM ckp ENDEMIC, so ubah lah S0P ikut fasa sekarang.”

“Sy menyarankan bagi yg mendapat kuota pihak masjid ataupun VVIP yg mahu hadir perlu smpai mengikut masa yg ditetapkan”

Sumber : Malaysia Kini / FB Masjid Putra Putrajaya

Kredit : FB

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

sumber: Buletin TTKM

Facebook Comments

Be the first to comment on "“Saya tak redha vir4lkan video, jumpa saya minta maaf” – Imam Besar Masjid Putrajaya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*