Tiada lagi 4ksi ‘hemp4s’, tekan buah sampai padat..pakcik rojak vir4l dah menlnggal – “Orang pasar malam senang kalau dia ada”

KEBAIKAN seseorang sama ada kecil atau besar, pasti akan diingati dan menjadi sebutan ramai walaupun tuan punya badan sudah tiada.

Begitulah kisah seorang peniaga rojak di Kuantan, Pahang ini yang dikenang kerana sikap ikhlas dan pemurahnya ketika berniaga rojak buah di pasar malam.

Peniaga rojak warga emas itu pernah viral pada penghujung tahun 2019 selepas video 4ksinya ‘menghemp4s-hemp4s’ bekas rojak dan menekan hirlsan buah-buahan sehingga padat, dikongsikan seorang pelayar di media soslal.

Sudahlah padat dengan hirlsan buah-buahan, malah rojak buah pula dijual dengan harga yang cukup murah iaitu RM5 sebekas.

Namun siapa sangka, berita terbaharu yang dikemas kini oleh seorang pelayar lain di bawah perkongsian tersebut, membawa perkhabaran duka apabila peniaga tersebut disahkan sudah menghembvskan nafas terakhir pada awal Februari.

“Untuk makluman semua, pakcik ni baru sahaja menlnggal dunia. Minta sedekahkan Al-Fatihah buat arwh Paklong,” tulis pelayar dengan akaun @sitisuaimii di Twitter.

Perkongsian tersebut yang sehingga kini meraih 24,500 retweet turut dibanjlri dengan k0men netlzen yang rata-ratanya terkes4n dengan pemerglan peniaga berkenaan, malah ramai yang berkongsi pengalaman sebagai pelanggannya sebelum ini.

Peniaga rojak yang dikenali sebagai Paklong pernah vir4l sebelum ini kerana sikap pemurahnya dan tidak kedekvt meletakkan hirlsan buah.

“Dulu aku selalu singgah beli burger isteri dia buat dan rojak yang dia buat. Dia jual murah je, serius sedap. Lama lepas tu tak nampak dah sejak PKP sampai la tahu dia saklt, ini pula dia dah tak ada. Allahu… moga syurga buatnya,” tulis seorang pelayar.

“Semoga syurga buat arwh, kerana telah menggembirakan ramai orang dengan limpahan r0jak. Amin,” komen seorang pelayar lain pula.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, pelayar yang berkongsikan berita sedlh tersebut, Siti Nursuhadah Su’aimi berkata peniaga rojak yang digelarnya sebagai Paklong itu menlnggal dunia aklbat menderlta k4nser tul4ng.

Ujar wanita berusia 24 tahun ini, dia dan keluarganya turut terkesan dengan pemerglan Paklong kerana hubungan mereka agak rapat memandangkan masing-masing sudah berbelas tahun saling mengenali ketika sama-sama berniaga di pasar malam sekitar Kuantan.

“Saya dengan arwh dan isteri arwh memang kenal dari saya masih kecil sebab memang family berniaga pasar malam sekali dengan arwh. Arwh dulu jual burger, tahun 2019 tu baru arwh start jual rojak buah,” ujarnya yang mengusahakan perniagaan minuman ros bandung.

Berkongsi serba sedikit perwatakan dan keperibadian Paklong, Siti Nursuhadah berkata lelaki tersebut sememangnya seorang yang sangat baik hati, pemurah, ringan tul4ng selain suka buat lawak.

“Kalau kata dia lalu dan kita tegur dia, memang dia akan berhenti sembang dulu dengan kita. Arwh suka tolong orang. Kalau kata kanopi atau generator ros4k memang dia akan tolong repairkan.

“Sebab saya dulu akan pergi berniaga seorang. Arwh niaga tapak berhadapan. Dia akan tolong buka kanopi sekali. Orang pasar malam memang senang kalau dia ada. Kalau arwh ketawa dengan kita sekali terikut ketawa.

Antara komen netlzen yang turut bersedlh dengan pemerglan Allahyrham.

“Arwah memang baik. Kalau malam sebelum balik tu ada buah lebih memang dia akan buat dan bagi dekat peniaga yang ada untuk makan free je,” ceritanya.

Tambah Siti Nursuhadah, tidak dinafikan dia sedikit terkil4n kerana tidak berkesempatan menziarahi lelaki tersebut ketika saklt, dek kerana kekangan pandemlk C0vld-19 serta pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Rasa sedlh sebab tak sempat nak pergi ke rumah arwh. Nak ke kbur pun tak boleh sebab PKP… terhad untuk family arwh sahaja.

“Memang terasa kehilngan, sebab takkan nampak dah wajah dan dengar ketawa arwh lagi dekat pasar malam nanti,” katanya.

Menurut wanita ini lagi, dia bagaimanapun gembira apabila ramai netlzen dan juga pelanggan bukan sahaja mengingati kebaikan arwh, malah turut mendoakan kesejahteraannya.

 

Lihat siaran ini di Instagram

 

Siaran dikongsi oleh mStar (@mstaronlineofficial)

Sumber:mstar

Facebook Comments

Be the first to comment on "Tiada lagi 4ksi ‘hemp4s’, tekan buah sampai padat..pakcik rojak vir4l dah menlnggal – “Orang pasar malam senang kalau dia ada”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*