Baru je Ker4jaan umum darvrat, Najib mula rasa bimbang. Sekali usahawan terkenal masuk komen

Hari ini YANG di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memperkenankan tempoh pelaksanaan darvrat hingga 1 Ogos 2021 sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala w4bak C0vld-19.

Menerusi kenyataan Istana Negara pada Selasa, Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan tempoh pelaksanaan tersebut atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes posltif C0vld-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin, berkata Seri Paduka Baginda turut berkenan terhadap cadangan kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-ahli P4rlimen Ker4jaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait.

Namun begitu, bekas Perd4na Mnteri DS Najib Razak kelihatan masih tidak bersetuju dengan penisytiharan darvrat ini

Berikut ulasan terbaru Najib di Facebook milik beliau

“Saya menjunjung titah Yang di-Pertuan Ag0ng yang memperkenan permintaan ker4jaan bagi pengisytlharan darvrat.

Tapi kebimbangan saya ialah persepsi dan mesej yang dihantar kepada pelabur.

Laporan beberapa media asing terkenal memberi gambaran bahawa pengisytiharan darvrat Malaysia adalah bermotifkan p0litik dan bukan untuk melwan C0vld.

Ini ialah sebab Malaysia adalah satu-satunya negara dalam dunia yang gantvngkan p4rlimen selama 6 bulan untuk mel4wan C0vld.

Lain-lain negara yang umum darvrat kesihatan tidak gantvng p4rlimen.

Naratif geng PH bahawa kerjaan PN sengaja membiarkan situasi C0vld menjadi tervk supaya darvrat boleh dilaksanakan juga dilaporkan media aslng.

“Opposition p0liticians criticized the move, blaming Muhyiddin for failing to contain a surge of C0vld-19 cases in recent months and then using the pandemlc as an excuse to stay in p0wer.”

“Malaysia Emergel3ncy Suspends Parliament for First Time Since 1969”
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-12/malaysia-declares-state-of-emerg3ncy-as-pandemic-worsens

Sudah tentu persepsi neg4tif bagi pelabvr terhadap Malaysia akan terbina dan ini terbukti dari kejatvhan nilai Ringgit dan bursa s4ham selepas darvrat diumumkan hari ini.

Pelaburan aslng di Malaysia sudah menjunam tervk sejak PRU14.

Jika pelaburan baru yang signifikan tidak masuk lagi, pemulihan ekonomi negara dan penjanaan peluang pekerjaan baru akan terjej4s.

“Sebab itu, ker4jaan PN perlu lebih berusaha untuk memperbetulkan persepsi komuniti pelaburan dalam dan luar negara untuk hal4ng lagi ramai pelabvr lari ke negara-negara jiran serantau”

Namun begitu posting Najib kali ini menimbulkan pelbagai re4ksi dari pengikut beliau sendiri

Seorang usahawan terkenal di kenali Syukur Majid juga menlnggalkan k0men menasihati Najib untuk bertenang sementara waktu dari terus menerus menek4n kerjaan

“Sudah2 lah dato sri. Berehatlah kejap. Bagi la masa k3s c0vld turun dulu. Dah elok nanti, dato sri buatlah PRU tiap2 bulan dengan kawan2 dato sri.Kesian kat rkyat separuh mampvih nak survive ni”

Marina Ibrahim juga menlnggalkan nasihat yang sama

“tak payah cakap PH kata itu PH kata ini..Dato sendiri haritu pun dok cakap kalau darvrat berlaku keputusan tu adalah bermotifkan p0litik. Jangan pusing2″

Pusing-pusing pun perbicaraan tetap menanti.Mhkmh tak henti walau darvrat. Mat Maslan dan pemimpin yg dok minta PRU patutnya dari haritu Dato patut seal mulut mereka”

Berikit lagi re4ksi dari netlzan

“Kena lihat situasi sekarang Dato Seri…kerana nak rebvt pelaburan kita lihat m4yat bergelimp4ngan tak terurus nanti…3 ribu lebih jangkltan sehari sudah sangat serious…lama2 d0ktor dan frontliners pun akan jadi gil4…”

“Alhamdulillah darvrat… tenang sikit Malaysia ni, kalau tak, hari hari berp3rang , sibuk dgn aku ada maj0riti, aku ada nombor, aku tak sokong PM tu, aku yg layak jd PM, aku abg besar… aduh pening rkyat jelata… so lepas abis darvrat ni, lntak lah nak pru… nak tengok sekuat mana prti p4rti ni… lepas ni lantak la nak berebut jd PM dan abg besar…”komen seorang warganet

Berikut pula reaksi dari Tun M

Mahathir: Tak perlu d4rurat untuk tangani C0vld-19

Ker4jaan mempunyai kuasa penuh untuk menangani masalah C0vld-19 tanpa perlu pelaksanaan proklamasi darvrat, kata bekas perdna mnteri, Dr Mahathir Mohamad.

Jelasnya, Malaysia tidak seperti negara barat yang mana rkyat negara ini patuh dengan arahan kerjaan.

“Kita tidak tahu setakat mana darvrat ini mengikat kita daripada bergerak sebenarnya di waktu ini.

“Tanpa darurat kerjaan mempunyai cukup kuasa untuk menangani mas4lah C0vld-19 tidak ada pengurangan kuasa.

“Kuasa cukup penuh. Setakat ini kita belum tahu apa makna darvrat,” katanya dalam sidang media di ibu negara, hari ini.

Terdahulu, Yang di-Pertuan Ag0ng Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah hari ini berkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darvrat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendvng gej4la wbak C0vld-19.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Sumber:rentasasia

Facebook Comments

Be the first to comment on "Baru je Ker4jaan umum darvrat, Najib mula rasa bimbang. Sekali usahawan terkenal masuk komen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*