Terkini, Tarikh Pembayaran Bantuan Sara Hidup BSH Diumumkan Hari Ini. Berita Baik Bagi Yang Lulus Rayvan

PUTRAJAYA – Seramai 210,000 penerima diluluskan rayvan Bantuan Sara Hidup (BSH) 2020 dengan anggaran peruntukan sebanyak 231 jvta.
Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan berkata, pembayaran kepada bayaran yang diluluskan akan dikreditkan terus ke akaun bank berdaftar mulai 23 November depan.

“Pembayaran ini akan memanfaatkan 192,000 isi rumah dan 18,000 penerima bujang berusia antara 40 hingga 59 tahun,” katanya di sini hari ini.

Kementerian Kewangan berkata, lebih 250,000 permohonan rayvan telah diterima dan setiap daripadanya diverifikasi semula oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dengan data terkini agnsi-agnsi berkaitan bagi menentukan kelayakan.

“Permohonan rayuan BSH 2020 ini telah dibuka antara 7 Ogos sehingga 6 September lalu bagi memastikan bantvan dapat disampaikan kepada mereka yang benar-benar layak dan memerlukan.

“Pemohon yang ditolak permohonannya sebelum ini telah dapat mengemukakan rayvan berserta dokumen berkaitan untuk disemak semula oleh LHDNM,” katanya.

Sementara itu, Kementerian Kewangan berkata, pembayaran BSH 2020 sebanyak 231 jvta kepada pemohon rayvan yang lulus menjadikan keseluruhan pembayaran BSH tahun ini sebanyak 5 bili0n.

Ini melibatkan 4.5 jvta penerima merangkumi 3.95 jvta isi rumah dan 550,000 penerima bujang berusia 40 hingg 59 tahun.

“Kerajaan sentiasa peka dan membantu dalam menjamln kelangsungan hidup rakyat.

“Insya-Allah, bantvan kerajaan akan sentiasa diperhalusl dan pelaksanaan usaha ini akan ditambahbaik dari semasa ke semasa,” katanya.

Semakan status kelulusan permohonan rayuan boleh dibuat di p0rtal BSH.

Sumber : Kosmo

KUALA LUMPUR: Individu layak boleh memohon pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) daripada Akaun 1, mulai bulan depan.

Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP dalam satu kenyataan memaklumkan, jika permohonan diluluskan, amaun boleh diakses sebanyak RM500 sebulan itu akan dikredltkan ke dalam akaun bank pemohon, bermula Januari tahun depan.

Katanya, perincian mengenai akses untuk inisiatif pengeluaran itu yang dikenali sebagai i-Sinar, akan diumumkan pada Rabu depan.

Sebelum ini Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan pada mulanya amat berat hatl meluluskan pengeluaran Akaun Satu Kumpulan Wang Slmpanan Pekerja (KWSP).

Bagaimanapun, katanya, kel0nggaran diberikan kepada gol0ngan sasar, memandangkan sitvasi semasa segelintir rakyat yang terkesan dengan pandemlk C0VID 19 amat tervk.

“Bukan soal tak nak bagi, tapi macam mana nak lihat jamlnan masa depan pencarvm, apabila sudah keluarkan akaun dua, sekarang akaun satu.

“Jadi, apa jamlnan lepas bersara, tetapi kita lihat sitvasi amat gamat kerana ada yang memang terkesan dalam keadaan sekarang sehingga mungkin tiada duit.

“Tetapi, sebahagian besar pencarum simpanan tidak banyak, sekitar 5,000 hingga 10,000, jadi harus diperhalusi corak pengeluaran ini.

“Jadinya, kita buat keputusan secara bersasar,” katanya menerusi siaran eksklusif bersama Perdana Menteri, malam tadi.

Komen Dari Netizen

Kami seluruh rakyat Malaysia memohon pengeluaran wang kwsp akaun 1 berjumlah 10k secara ‘one off’ tanpa syarat lain, tanpa memilih yang bersasar atau tidak bersasar dan layak kepada semua pencarum untuk menerimanya..dan kepada pencarum kwsp yang akaun 1 bakinya tidak melebihi 10k, mohon dapat dikeluarkan 50% daripada simpanan itu..kepada yang bukan ahli kwsp atau ahli kwsp tetapi simpanannya sudah boleh keluar kerana sudah cukup umur mohon bagi sokongan..semoga dipermudahkan segala urusan, Amin.

Kalau tak berapa pandai bab ambil hati, Belajarlah untuk tidak menyakltkan hati.Masih tak memahami rupanya. Beri pilihan ahli tentukan samada ingin gunakan KWSP atau tidak.. bukannya hanya bersasar..
Kalau bersasar M40 tak boleh keluarkan.Tak merasai kesvkaran yg rakyat hadapi langsung.

Dye org pikir Masa umur Kita 55 tahun nnt.ada ke dye org pikir nasib Kita skg ni..ramai yg terjjas hllang pendapatan …bantvan yg diberikan brp lama blh bertahan…Cuba pikir klu diluluskan 10k makcik kiah blh buka warung kdai teh jual rojak Mee cendol karipap Dan mcm2 lg serta dpt duit cash harian utk tampung kehidupan harian…bantvan kna tunggu sebulan lagi baru dpt…pening2 aku dgn cara mcm ni.

Pengeluaran dari akaun EPF yang rakyat kebanyakkan carum sendiri pun dia claim as bantvan. Betul punya tak malu. Kalau tiap tiap bulan kerajaan yang carumkan takpe la jugak.

Sumber : BHOnline

Facebook Comments

Be the first to comment on "Terkini, Tarikh Pembayaran Bantuan Sara Hidup BSH Diumumkan Hari Ini. Berita Baik Bagi Yang Lulus Rayvan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*