Video Ketika Muhyiddin Yassin Beri Kenyataan Tentang Pengeluaran Akaun 1 KWSP Undng Pelbagai K0men Dari Rkyat

PAGOH: Svkar bagi ker4jaan membenarkan pengeluaran wang akaun 1 carvman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi digunakan rkyat yang berdepan wbak C0VlD-19, kata Perdna Mnteri.

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau menyedari ada cdangan yang dibuat bagi pengelvaran wang akaun 1 KWSP dibuat berikutan rkyat terbeb4n dengan lmp4k ek0nomi aklbat penvlaran berkenaan.

“Saya nak beritahu svkar untuk kita menimbangkan perkara berkenaan (benarkan pengeluaran wang akaun 1 KWSP), bukan kerana kerjaan tidak mahu.

“Memang ramai yang teks saya berkata ‘tolonglah Tan Sri, kami susah.’ Sekarang pun tanpa mengeluarkan simpanan itu, kita sudah menyediakan berbili0n ringglt bagi membantu rkyat.

“Jika kerjaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi msalah lebih besar pada masa hadapan,” katanya.

Bekas Perdna Mnteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula berkata, kerjaan boleh membenarkan pengeluaran duit dengan menghadkan pengeluaran secara one-off sehingga RM10,000 daripada akaun tersebut.

“Mungkin boleh pertimbangkan untuk pencarvm keluarkan duit sekarang pada masa paling terdes4k dan membenarkan serta menggalakkan pencarvm topup (tambah) semula pada masa depan apabila keadaan ekonomi pvlih.

“Kerjaan juga boleh memastikan KWSP diberikan peluang dengan pelbagai projek yang menjana keuntungan besar pada masa hadapan bagi memberi pulangan lebih besar kepada pencarvm demi memvlihkan semula baki akaun KWSP,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook beliau hari ini.

Video Penuh Klik Disini : Buletin TV3

K0men Orang Ramai

Dengan keadaan yg kita hadapi sekarang ni sempat ka kita hadapi masa hadapan? Kalau nasip baik sempat la kalau nasip x baik mcm mana la…. bukan minta kluarkan semua mnta kluarkan 10k maksimvm saja tidak jauh beza dgn i-lestari skrng ni yg akan di kluarkan makslmum 6k… lg pn bila ekonomi sdh pvlih balik duit2 kluaran tu bole di ganti semula juga…. cuma skrmg ni keadaan mend3sak ramai dah org yg pvtus pvnca pendapatan.

Time sekrg masa c0vld nak mengharap pada kerajaan pun tak boleh jg…bila lagi kita nak rasa duit titik peluh kita untung kalau umur panjang… kalau matl kebvluran masih mahu tunggu kah…tidak semua orang BYK duit,ada hllang pekerjaan,cuba satu saja kita minta kalau kerjaan tak lulus pengeluaran KWSP account 1… kerjaan bagi lah bantuan setiap bln 1000.

Tak bolh terima la apa PM ckp td… mmg rasa frvst sgt2… skrg nie c0vld.. kn pikir bg org yg x ada kerja… PM ckp ker4jaan dah bg berbilion pd rkyat.. tp dia bg satu fmly brapa ratus ribu je..bukn bolh selesaikan hut4ng pun… bukan bg tiap2 buln.. hnya bg sekali 2 kali.. seterusnya mcm mn… nak tunggu duit kwsp tu utk ms dpn.. itu pun klu ada umur.. mcm PM bolh la .. dia dgn fmly dia x svsah… mcm kita nie.. hari2 pikir siang mlm pikir mcm mn nak byr hvtang mcm mn nak bg ank mkn.. dgn suami x ada lngsung pndapatn… pikir la.. mlm2 tu seblum tido pikir.. kesian rkyat aku nie… mcm mn nak terus kan kehidupan harian mereka… kami bukn suka2 pun nak kuar duit tu.. lagi pun itu hakk kami.. hasil titik peluh kami .. masa depan kami biar kami yg tentu kan.

Duit pencarvm tidak ada sebab hal4ng pencarvm mengeluarkan duit mereka sendiri. Belum pasti pencarvm hidup waktu C0vld 19 ni. Kalau warls tak tahu macammana nak clalm siapa yang untung nanti.

Sumber : BH/TV3

Via tranformasi

Facebook Comments

Be the first to comment on "Video Ketika Muhyiddin Yassin Beri Kenyataan Tentang Pengeluaran Akaun 1 KWSP Undng Pelbagai K0men Dari Rkyat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*