PM Kata Svkar. Sekali CEO KWSP Bagitahu Cara Lain Selain Keluarkan Akaun Satu

KUALA LUMPUR: Cadangan untuk membenarkan pengeluaran daripada Akaun 1 carvman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) diblmbangi menlmbulkan m4salahh kewangan kepada pencarvm pada masa depan.

Ketua Pegawai KWSP, Alizakri Alias, berkata carvman di KWSP adalah insvrans masa hadapan pencarvm dan jika pengeluaran simpanan dari akaun itu dibenarkan ia bakal membhyakan mereka untuk mendapat perlindvngan itu.

Katanya, pengeluaran simpanan dalam Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarvm mendapatkan tunai ketika melalui kesvkaran mereka.

“Ketika ini, kerajaan menyediakan bantuan kewangan menerusi Bantuan Prihatin Nasional (BPN), BPN SME+, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dan Kita Prihatin yang menel4nn belanja sehingga 55 bili0n untuk kumpulan B40 dan M40 serta kumpulan sasar lain.

i-Lestari

“Malah pencarvm turut dibenarkan untuk mengeluarkan wang akaun KWSP menerusi i-Lestari, dengan lebih 11 bili0n sudah dikeluarkan oleh seramai 4.7 jvta pencarvm, sejak April, tahun ini.

“Justeru, saya menyarankan pencarvm membuat temu janji dengan pegawal Khidmat Naslhat Persaraan (RAS) untuk mendapatkan pelan kewangan mereka ketika berdepan masa svkar ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Perdna Mnteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilap0rkan berkata, kerajaan svkar membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 carvman KWSP bagi digunakan rakyat yang berdepan wbak C0VlD 19.

Kata Muhyiddin, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang Akaun 1 KWSP dibuat berikutan rkyat terbban dengan lmpak ek0nomi akibat penvlaran berkenaan.

Datuk Seri Najib Razak dilap0rkan mencadangkan kerajaan membenarkan pengelvaran caruvman KWSP dari Akaun 1 secara ‘one-off’ sehingga 10,000 untuk kegunaan rakyat yang terj3jas akibat C0VlD-19.

Resp0n Orang Ramai

Peniaga kecil mcm aku ni amat perlukan duit utk 3 bulan mendatang ni.. Kwsp tu simpanan hari tua.. Betul.. Tp dgn keadaan skrg ni 10k ni lah yg membantv utk terus hidup melihat hari tua.. Duit sendri je pun.. Sok ek0nomi dah baik boleh menabung smula.. Ape lah.. Dah la bantvan dpat kecik anak.

Duit sendiri pon tak boleh bawak keluar walaupun keadaan terdsak.. Yg hllang keja.. Anak nak sekolah.. Byk lg org nak guna.. Takan dah tua baru cbuk nak bawak keluar.

Buatla syarat2 yg relevant untuk org yg btl2 terksan…agar dpt membantv g0longan sasaran…knp mntah2 men0lak saranan ini sedangkan kwsp adalah duit Dan hak pencarvm….rakyat sedang dlm kesvsahan.

Pengeluaran akaun 1: Pemuda UMN0 akan jumpa Menteri Kewangan

KUALA LUMPUR – Pergerakan Pemuda UMNO memohon Perdna Mnteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempertimbangkan semula harapan dan hasrat rkyat untuk mengeluarkan simpanan mereka dalam akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sekurang-kurangnya RM5,000.

Ketuanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kerajaan juga boleh mengehadkan pengeluaran pada paras RM10,000.

Katanya, rata-rata rakyat merintih dan menyampaikan keluhan serta keresahan mereka tentang kesempltan hidup yang terpksa dilalui berikutan pandemlk C0vld-19 yang telah menjejaskan kelangsungan hidup ketika ini.

“Pergerakan Pemuda UMN0 Malaysia akan sampaikan secara rasmi harapan rkyat kepada Menteri Kewangan dalam masa terdekat. Cadangan kami berikan kel0nggaran pengeluaran hanya ketika rakyat dihlmpit kesusahan ketika ini.

“Pengeluaran juga boleh dibenarkan secara beransur-ansur tidak sekaligus. Apabila situasi kembali pulih, pencarvm boleh kembali diglakkan untuk menambah semula carvman mereka,” katanya dalam hantaran di laman Facebook.

Rata-rata netlzen yang membuat ulasan di ruang k0men bersetuju dengan saranan Pemuda UMNO dan menggesa kerajaan supaya membenarkan mereka mengeluarkan simpanan akaun 1.

Masing-masing berkata, mereka bukan hendak mengeluarkan keseluruhan simpanan sehingga boleh menjejaskan perancangan masa hadapan sebaliknya tidak melebihi RM10,000.

Perdna Mnteri dalam ucapannya hari ini berkata, sukar untuk kerjaan membenarkan rakyat Malaysia mengeluarkan carvman dalam akaun 1 KWSP kerana bimbang mereka akan berhadapan dengan msalah lebih besar kelak.

Sementara itu KWSP dalam kenyataannya malam tadi berkata, akses kepada simpanan akaun 1 bukan satu-satunya cara untuk mendapatkan wang tunai semasa penul4ran C0vld-19.

Ketua Pegawai KWSP, Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias ​​berkata, kerajaan telah menyediakan banyak bantuan kewangan langsung melalui PRIHATIN, PRIHATIN SME +, PENJANA, dan KITA PRIHATIN berjumlah RM55 bilion untuk B40 dan M40. – MalaysiaGazette

Sumber : BHOnline/TV3/OM

Via tranformasi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Facebook Comments

Be the first to comment on "PM Kata Svkar. Sekali CEO KWSP Bagitahu Cara Lain Selain Keluarkan Akaun Satu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*