Ustaz Ebit tak pvtus-pvtus minta maaf ketika hulur bantuan, ramai pemandu teksi yang diujl menangls dengar kata-katanya

JIKA sebelum ini, kewujudan e-hailing menjadi salah satu c4baran utama kepada para pemandu teksi kerana lebih ramai penumpang beralih kepada perkhidmatan berkenaan lantaran lebih mudah dan sedikit menjimatkan.

Kini nasib mereka ibarat ‘sudah jatvh ditlmpa tangga’ kerana sumber pendapatan terus terj3jas tervk ekoran pandemlk C0vld-19.

Ada yang keluar seawal jam 6 pagi mencari penumpang dan pulang ke rumah sehingga ke tengah malam, namun hasil yang diperolehi ternyata tidak seberapa.

Memahami perlt jerih yang ditanggung oleh golongan pemandu teksi yang rata-ratanya sudah berusia, pend4kwah terkenal, Ustaz Ebit Lew tidak mampu untuk ‘menutup mata’ tanpa melakukan sesuatu.

Menerusi catatan di Facebook, Ustaz Ebit yang berkesempatan menyel4mi sendiri rintlhan yang disuarakan oleh golongan ini mengakui tidak dapat men4han rasa seb4knya.

Ustaz Ebit sempat turun padang menemui pemandu teksi di KLIA.

“Sayv sangat rasa zlarah driver taxi airport KLIA. Bila tengok wajah macam ayah. Macam mak. Macam abang kakak kita sendiri semuanya menangls. Berapa gaji abang seminggu ini? RM80 ustaz. Susah nak dapat trip. Sebulan ada yang dapat RM400 macam tu pun ada.

“Sebelum ni langsung tiada. Dari bulan Mac sampai sekarang tiada pendapatan langsung. tujuh bulan dah. Berhari-hari tidur dalam kereta nak tunggu dapat customer. Jika ada. Tunggu barisan.

“Tadi ramai menangis bila saya kata sabar uji4n kasih sayang Allah. Bila abang-abang ni menangls saya dah makin seb4k. Begitulah ayah-ayah ni. Di sebalik wajah ayah yang tegas, hampir semua menangls tadi,” tulisnya pada perkongsian tersebut.

Coretan perkongsian Ustaz Ebit selepas menemui pemandu teksi yang terkesan kerana C0vld-19.

Suasana menjadi bertambah hlba apabila Ustaz Ebit turut membacakan doa dan menyampaikan bantuan makanan bagi meringankan serba sedikit beban yang ditanggung pemandu teksi ini.

“Saya dapat beri sedikit barang dapur untuk 300 orang. Mereka ada 700 orang. Abang dan kakak ni menangls. Ustaz, terima kasih datang sudi tanya khabar kami. Sudi bantu kami. Semua cakap sikit, menangls. Ya Allah… sedlhnya suasana macam ni.

“Syarikat membantu dengan tidak caj kereta dan ada juga beri bantuan makanan. Masa berdoa tadi semua menangls. Bila tengok tanglsan mereka teringat betapa berat ujlan mereka. Begitulah ayah-ayah ni semua,” tulisnya.

Pendakwah itu juga turut mem4njatkan doa memohon keampunan kerana blmbang bantuannya tidak dapat menampvng keperluan golongan berkenaan.

Rata-ratanya tidak dapat menhan seb4k apabila Ustaz Ebit tampil memberi sumbangan.

“Allahuakbar. Inilah kerja mereka selama ini. Doakan ye buat abang kakak ni semua. Cuma mampu beri sedikit bantuan makanan.

“Buat sahabatku semua, jika ada kawan tiada kerja tolong tengok-tengokkan ye. Bantu ikut kemampuan. Ya Allah maafkan saya. Ampunkanlah diriku ini,” tulisnya lagi.

Sehingga kini perkongsiannya meraih sehingga 2,000 tanda suka selain dibanjlri dengan k0men netlzen.

Rata-ratanya memujl pendekatan Ustaz Ebit dan menyifatkan pendawah berkenaan tidak perlu meminta maaf memandangkan apa yang dilakukannya semalam ini melebihi yang sepatutnya.

Ustaz Ebit terkesan apabila mendengar rintlhan pemandu teksi KLIA yang tidak mempunyai pendapatan sejak 7 bulan lalu.

“Ustaz bukan menteri tapi mampu menjel4jah sana sini bagi bantuan. Itu pun guna duit sendiri dan sumbangan masyarakat prihatin,” komen Umy Suliza Sulaiman.

“Jangan dipertlkaikan usaha Ustaz Ebit and team. Beliau menggunakan harta beliau sendiri dan dana yang disumbangkan kepada yang memerlukan,” tulis Noora Sham Nik.

“Alhamdullillah cara ustaz bergerak macam sama dengan kisah Syaidina Umar yang kita dengar. Keluar mencari orang yang memerlukan dan segera membantu,” komen Ummu Haris.

Sumber: Mstar

 

Facebook Comments

Be the first to comment on "Ustaz Ebit tak pvtus-pvtus minta maaf ketika hulur bantuan, ramai pemandu teksi yang diujl menangls dengar kata-katanya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*