Selepas 16 tahun masih status d0ktor pelatih, Nabeel Naqie tvduh Dr Amalina banyak kali gagal

Nur Amalina Che Bakri atau lebih dikenali sebagai Amalina Bakri merupakan pelajar pintar kelahiran Kota Bharu, Kelantan yang mula mendapat perhatian selepas kejayaannya mencapai keputusan cemerlang 17A1 dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada 2004.

Rentetan itu, beliau menjadi bualan h4ngat di kalangan masyarakat yang rata-ratanya kagvm dengan pencapaian demi pencapaian diraihnya.

Namun pandangan masyarakat mula berubah apabila Amalina mula mengecewakan rakyat Malaysia dengan mengongsikan kehidupannya yang serba h4nyut di negara barat sewaktu melanjutkan pelajaran.

Terbaru beliau sekali lagi dikec4am oleh maj0riti rakyat Malaysia apabila membuat kritikan terpilih dengan mengkrltik M3nteri Kesihatan Dr Adham Baba dalam lsu ‘air suam’ namun mendiamkan diri apabila m3nteri kesihatan di pihak Pakatan Harapan mengeluarkan pendapat yang dianggap kurang bijak.

Antara lain contoh yang sebelum ini Dr Lee bekas menteri timbalan kesihatan menyatakan kipas mampu h4lang C0ovid-19.

Dr Dzulkefly Ahmad pula pernah mel4wan saranan dan memandang rendah am4ran WHO untuk membatalkan aktiviti yang melibatkan orang ramai sehingga terjadinya kluster t4bligh yang meng0rb4nkan puluhan ny4wa.

Perlu diingatkan, lsu air suam yang ditimbulkan Dr Adham Baba sehingga kini tidak mer4gut walau satu ny4wa pun, tidak seperti kesilapan PH yang telah meng0rbankan puluhan ny4wa. Di mana suara Dr Amalina apabila perkara ini berlaku?

Sementara itu seorang netlzen, Nabeel Naqie mendedahkan bahawa Dr Amalina bukanlah seorang d0ktor yang bijak seperti yang diwar-warkan kerana semenjak beliau melanjutkan pelajaran ke luar negara, sehingga kini telah 16 tahun berlalu namun Amalina masih belum berjaya menjadi seorang d0ktor p4kar.

Menurut Nabeel, 16 tahun adalah satu jangka masa yang terlalu lama untuk seseorang menjadi d0ktor p4kar, kerana ramai d0ktor p4kar yang ada di Malaysia dan belajar hanya di dalam negara memperuntukkan kurang dari 10 tahun untuk mendapat gelaran itu.

Bahkan menurut Nabeel lagi, wira rakyat Malaysia, Dr Noor Hisham yang lulusan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hanya memerlukan masa 6 tahun sahaja untuk bergelar d0ktor p4kar yang kini diiktiraf antara tiga d0ktor terbaik dunia!

Nabeel mempersoalkan Amalina telah menghabiskan 9 tahun, masa yang terlalu lama untuk menamatkan pengajinya di mana kursus yang sama jika di Malaysia paling lama pun hanya memerlukan masa 5 tahun sahaja.

Nabeel mend4kwa Amalina mungkin telah gagal banyak kali di dalam ujian atau peperiksaan sehingga masa yang diambil untuk lulus sebagai d0ktor menjadi terlalu lama selain masih bergelar d0ktor pelatih walau selepas 16 tahun.

Dapat SPM 17A tahun 2004. Graduate jadi d0ktor hanya pada tahun 2013!

Nak lulus jadi d0ktor pun makan masa 9 tahun! Banyak kali f4il le ni.
Kursus medlc di Malaysia ni paling lama pun dalam 5 tahun.

Sekarang dah 2020. 16 tahun dah berlalu dan masih pelatih. 🤦🏼‍♂️
Tak jadi-jadi lagi D0ktor P4kar sampai sekarang. Speclalist trainee tu maknanya belum p4kar lagi le tu ngok. Angkat dia as p4kar buat apa? 🤣

Kenapa slow macam slput b4bi ni? 🤣
D0ktor-d0ktor kat Malaysia ni tak sampai 10 tahun dah jadi p4kar dah.

Tengok macai BN si DG Hisham tu.
1988 grad jadi d0ktor, 1994 dah jadi p4kar bed4h. 6 tahun je. Grad dari UKM je.Dah diiktiraf 3 d0ktor terbaik dunia. 🤣

Sumber : Nabeel Naqie via blog Cinca

Via media kini

Facebook Comments

Be the first to comment on "Selepas 16 tahun masih status d0ktor pelatih, Nabeel Naqie tvduh Dr Amalina banyak kali gagal"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*