Kita Orang Malaysia Kena Bu4ng Slkap Mudah Kasih4n

Ekoran dengan lsu warga Rohlngya yang didakw4 menuntut hak dari ker4jaan, segelintir rakyat Malaysia rasa seperti ditind4s kerana warga aslng dengan sewenang-wenangnya inginkan layanan istimewa. Tidak cukup dengan itu, ada juga yang berkongsi pengalaman burvk apabila terpaksa menjaga warga Rohlngya yang tidak berm0ral ini.

Menerusi Facebook Sitiroy Tan, dia menceritakan pemerhatiannya terhadap warga R0hingya yang tinggal berhampiran dengan kawasannya. Seperti sedia maklum, pada peringkat awal nampak semuanya tenang, namun keadaan semakin berubah dan kawasan semakin hari semakin k0tor oleh sebab dibanjlri warga aslng ini.

Catatan Achik Perihal Rohlngya

SEJAK hampir 20 tahun, Achik tinggal tidak jauh dari kawasan yang menempatkan sekian ramai pelarlan/pendatang Rohlngya/Myanmar. Lokasinya sekitar pasar borong Kuala Lumpur (tapi orang lebih senang menyebutnya Pasar Borong Selayang walaupun ada dua pasar besar di situ). Sekitar 5 km dari rumah Achik.

Sepuluh tahun tahun lalu, Achik suka tengok gelgat mereka. Tak tahu kenapa. Tapi, Achik kagvm keglgihan mereka untuk hidup di bumi orang lain. Hidup menumpang bukan senang. Tuan rumah tak akan suka walau banyak kebaikan yang cuba ditampilkan. Bila berjumpa dengan mereka, pasti Achik senyum. Kalau beli apa-apa dengan mereka (walaupun mereka tidak dibenarkan berniaga), Achik akan sedekah sikit sebab keslan tengok anak mereka.

Perhatian dan kaslhan ini sebenaanya yang membunvh bngsa Malaysia ditangan pelarian/pendatang ini. Kita, warga Malaysia yang penyayang dan mudah kaslhan. Ada ketika kita kena bu4ng sik4p ini. Percayalah cakap Achik, buang!

Dan dalam temp0h itu, Achik banyak buang masa menjadi pemerhati. Kalau siang, kawasan tu jem. Yalah, seligan bank ada di situ. Sebut je apa nama bank. Ada je. Belum lagi kedai buah, kedai telor, kedai hardware, telek0munikasi, kedai pakaian, kedai makan, Tak termasuk pejabat-pejabat ag3nsi kerajaan dan bengkel kenderaan. Ia sebuah bandar yang serba lengkap. Senangkan kalau duduk kat situ walaupun satu pr3mis rumah kecil 2 bilik itu dihunai 20 orang!

Waktu itu, kalau lepas habis latihan teater atau sh00ting Achik akan pakir kereta di situ. Tengok gel4gat mereka. Kadang-kadang sampai dua jam. Kalau siang, Sabtu dan Ahad 0perasi f0rmal tak ada, pun Achik sengaja jadi pemerhati. Kadang-kadang ketawa tengok macam mana mereka meng3rjakan seekor ayam yang hidup sampai t0gel. Jangan tanya prosesnya; dip0tong kepala, disi4tkanya dengan kuliht-kulit. So, daging ayam je yang kelihatan. Achik percaya rumah sewa mereka itulah r3ban ayam. Sebab bila DBKL ambvsh, ayam akan dibawa naik ke rumah sewa yang disewa di tingkat atas. Bila lori DBKL berlalu pergi, ayam akan turun semula. Malam-malam di mana rumah ayam tu ya? Baru-baru ini pun ada kisah mereka bela kambing dalam rumah flat yang disewa, kan! Unik bngsa ni.

Mula-mula, ketika kawasan itu dibangunkan sekitar 20 tahun juga kot, ok. Tapi bila bngsa ni datang semakin ramai dan mend0minasinya, kawasan itu menjadi lokasi yang menyer4mkan. Kalau malam, memang terasa ini bukan Malaysia. Sudah merah di sana-sini. Bukan sebab Al0ng slmbah cat. Tapi, dari mulut jah4t si pendatang ni yang melvdah air sir3h di mana-mana. Geli, kawan. G3li sangat.

Lama-kelamaan Achik makin meny4mpah dengan bngsa ni. Orang selalu kata; tak semua begitu. Ada betulnya. Tapi, kalau hidup sebagai peng0tor selama 20 tahun tu kenapa? Benar, mereka mngs4 pepr4ngan atau walma apa pun yang diterjemahkan nasib mereka, tapi kalau dah 20 tahun duduk di Malaysia takan kan tak boleh berubah. Jadilah pembersih. Jangan jadi peng0tor.

Ada NGO lantang mrah k0non kita sebagai rkyat Malaysia tak faham sejarah Rohlngya. Sampai Achik ‘cel4kakan’ pemlmpin NG0 yang cakap macam tu. Mereka gil4 gl4m. Memang kita tak faham. Kita tak faham macam mana ada manusia dalam dunia ini terus d3gil tak mahu jadi pembersih. Peng0tor ya Rabbi. S0mbong lagi b0ngkak pula sekarang ni.

Katanya maj0riti mereka ni Islam kan? Islam itu apa? Asas Islam itu sendiri mudah; Bersih. BERSIH. Macam mana nak mengadap Allah kalau k0tor! Pleaselah, st0p gunakan agama untuk mengemls slmpati.

Achik tak faham kenapa kerjaan dan DBKL boleh biarkan perkara ini berlaku. Sudah lama sangat. Memang tak hdam. Mereka depan mata kita. Bukan dalam lub4ng caclng atau di hutan B0rneo. Jangan kerana traf UNHCR membut4kan mata dan hati kita. Itu bukan lsen.

Maka, hari ni Ramadan pertama 2020, Achik rasa sudah tiba masanya kita MC0 kan bngsa ini sebagaimana kita per4ngi C19.

Achik mer4yu Tan Sri Annuar Musa mengambil tlndakan t3gas. Achik dah lama kena Mnteri Wilayah Persekutuan ini sejak 30 tahun lalu. YB suka bekerja. T3gas. Cuba Tan Sri, please help us!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: Sitiroy Tan

Via Newsvideoviral

Facebook Comments

Be the first to comment on "Kita Orang Malaysia Kena Bu4ng Slkap Mudah Kasih4n"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*